تنبلي تخمدان شايع ترين اختلال غدد درون ريز در زنان جوان است

۲ بازديد

تنبلی تخمدان شایع ترین اختلال غدد درون ریز در زنان جوان است

سندرم تخمدان پلی کیستیک که معمولا به عنوان کیست تخمدان شناخته می شود، یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در زنان در سنین باروری است. سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً با علائمی مانند بی نظمی قاعدگی، افزایش سطح آندروژن، مشکلاتی مانند آکنه و رشد مو در نواحی خاصی از صورت و بدن، کیست های کوچک روی تخمدان ها و ناباروری خود را نشان می دهد. اما این سندرم بیشتر از یک اختلال هورمون جنسی وجود دارد. اختلال متابولیک.

دکتر. حسین صمدانیفورد، فوق تخصص غدد و متابولیک و عضو گروه تخصصی ناباروری مرکز ابن سینا درباره عوارض متابولیکی این سندرم گفت: سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال غدد درون ریز و هورمونی در زنان جوان است که به غیر از باروری ، سیستم متابولیک بدن را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.» زیرا اغلب با چاقی و مقاومت به انسولین همراه است.

دکتر. صمدانی فرد درباره مقاومت به انسولین توضیح داد: انسولین هورمونی است که باعث می شود سلول های خون از قند (گلوکز) برای تامین انرژی استفاده کنند و گاهی به دلایل خاصی از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک، سلول های عضلانی، چربی و کبد قادر به پاسخگویی مناسب به آن نیستند. انسولین یعنی نمی توانند گلوکز خون را جذب کنند یا نمی توانند ذخیره شوند بنابراین پانکراس برای غلبه بر افزایش سطح گلوکز خون مجبور به تولید انسولین بیشتری می شود که به این وضعیت مقاومت به انسولین می گویند و تداوم آن می تواند منجر به افزایش آن شود. سطح گلوکز خون (هیپرگلیسمی) و در طول زمان به پیش دیابت و دیابت نوع 2 می رسد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا توضیح داد: خطر مشکلات متابولیک مانند پیش دیابت و دیابت در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که چاق هستند بسیار بیشتر است.

این مشکلات در جوانی و بعد در زندگی ظاهر می شود. بنابراین، زنان مبتلا به این سندرم باید سطح قند خون خود را کنترل کنند و ما درخواست قند خون ناشتا و سه ماهه آزمایش قند خون C1 A را برای مراجعان داریم.

وی با اشاره به سندرم متابولیک به عنوان یکی دیگر از عوارض احتمالی سندرم تخمدان پلی کیستیک، گفت: سندرم متابولیک اختلالی است با عوارضی مانند دور شکم بزرگ، افزایش تری گلیسیرید خون، سطح HDL پایین، فشار خون بالا و افزایش قند خون که طیف وسیعی از دیابت را شامل می شود. ." همراه.

وی ادامه داد: سندرم متابولیک یکی از مشکلاتی است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به ویژه افرادی که دارای اضافه وزن هستند، در حال حاضر و آینده با آن مواجه خواهند شد.

از نظر مدیریت این عوارض، دکتر. صمدانی فرد گفت: معمولا برای بیماران سندرم تخمدان پلی کیستیک متفورمین تجویز می کنیم که دارویی بی خطر و بدون عارضه است که به پیشگیری از دیابت و بهبود متابولیسم در این بیماران کمک می کند.

علاوه بر این، این دارو می تواند به بهبود اختلالات هورمونی کمک کند. اما مهمتر از درمان دارویی، تغییر سبک زندگی است. اگر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سبک زندگی سالمی را اتخاذ کنند، یعنی رژیم غذایی کم کالری، کاهش وزن و ورزش منظم داشته باشند، از بسیاری از این عوارض می توان پیشگیری کرد.

یکی از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پایان گفت: همانطور که قبلاً گفته شد، تغییر سبک زندگی موثرتر از هر روش درمانی دیگری برای سندرم تخمدان پلی کیستیک است. کاهش وزن، حتی چند پوند، برای زنان دارای اضافه وزن یا چاق بسیار مفید است.

رژیم غذایی سالم یعنی کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده، چربی های اشباع شده، غذاها و نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی و افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات تازه نیز می تواند بسیار مفید باشد.

علاوه بر این، زنان جوان باید ورزش منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنند. ما حداقل سی دقیقه ورزش هوازی، پنج روز در هفته، یا سی دقیقه ورزش غیر هوازی یا استقامتی، مانند دمبل سبک، سه روز در هفته را توصیه می کنیم. این تغییرات می تواند به بهبود مشکلات متابولیک این بیماری و بهبود اختلالات هورمونی و باروری در این زنان کمک کند. "

منبع :  شرکت فناوری بن یاخته   https://bonbiotech.ir/

 

https://www.bitsdujour.com/profiles/ojlrHu

https://letterboxd.com/TamikaHayes2/

https://www.mapleprimes.com/users/TamikaHayes2

https://www.intensedebate.com/people/TamikaHayes21

 

 

https://setiathome.berkeley.edu/show_user.php?userid=11314663

https://independent.academia.edu/JennyTucker48

http://edu.fudanedu.uk/user/tamikahayes2/

http://fudanedu.uk/user/tamikahayes2/

http://jobs.ict-edu.uk/user/tamikahayes2/

http://ict-edu.uk/user/tamikahayes2/

https://my.carthage.edu/ICS/Academics/EXS/EXS_3070__UG16/RC_2017_UNDG-EXS_3070__UG16_-01/Announcements.jnz?portlet=Announcements&screen=View+Post&screenType=next&&Id=83ce44f0-6636-42ef-8426-baa8ecf00c0b

https://ezproxy.cityu.edu.hk/login?url=https://bonbiotech.ir/

http://entrance-exam.net/forum/members/tamikahayes2.html

http://history.lib.ntnu.edu.tw/wiki/index.php/%E4%BD%BF%E7%94%A8%E8%80%85:TamikaHayes2

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.